RESEINFOSIDA: HÖGA KUSTEN!

Kul att du ska med oss på äventyr till Höga Kusten!

Här hittar du allt du behöver veta inför din resa. Under fliken “Inför resan” hittar du vad du behöver göra innan avresa. Scrolla även ner på denna sida och klicka på din avresa för viktiga deadlines inför avresa. Därefter kan du titta på utrustningslistan och resans program. Spara sidan som en favorit/bokmärke så du lätt hittar den till nästa gång! 

Har du frågor och funderingar är du självklart alltid välkommen att höra av dig till oss på:

Mail: [email protected]
Telefon: 08 – 1285 5895
Telefontider: måndag – torsdag 12:00-14:00

Scrolla ner! viktiga deadlines inför din resa

2021

21-23 maj 2021

Nedan hittar du viktiga deadlines och tider för din resa till Jädraås

  • Senast dag att lämna in Gästinformationen: 15 april
  • Avresemöte: tisdag 20 april 12:00-13:00
  • Ankomst till Friluftsbyn: Incheckning från 15, välkomstmingel anpassas efter allas ankomst
  • Program slut: 23 maj 13:30

Information om hur du tar dig till Höga Kusten hittar du under fliken “Innan resan”

ATT GÖRA INFÖR RESAN

Med de rätta förberedelserna blir äventyret mycket roligare!

Kanske är du redan taggad på att komma igång med förberedelserna eller så undrar du “vart ska jag börja?!”. Vi hoppas att informationen nedan ska hjälpa dig i dina förberedelser. Där hittar du bland annat information om hur du tar dig till Höga Kusten, gästinformation och Facebookgrupper. 

Nu kör vi!

TA SIG TILL HÖGA KUSTEN & FRILUFTSBYN

Vi möts vid Friluftsbyn resans första dag. Hit tar du dig på egen hand. Nedan hittar du olika färdalternativ och länkar till bokning.

MED BIL

Följ skyltar ”FriluftsByn” från E4. Skyltning finns både söder och norr om Docksta.

Friluftsbyn på Google Maps

MED TÅG

Närmsta tågstation är Örnsköldsvik Resecentrum. Från Stockholm avgår även nattåg. Från Övik  Resecentrum kan du välja mellan två bussar Y-Buss som stannar i Docksta Marina och Din Tur som stannar vid Skuleberget. Bussarna tar cirka 35 minuter och båda stannar ca 2 kilometer från FriluftsByn.

Boka tåg: SJ
Boka buss: Din Tur
Boka buss: Y-buss

MED BUSS

Med Y-Buss tar du dig enkelt och billigt till FriluftsByn från Stockholm och mellanliggande stopp längst Norrlandskusten. Du kan även kliva på i Umeå. Hållplatsen du stiger av på heter Docksta Marina och ligger bara 2 kilometer från FriluftsByn. Från Stockholm avgår fyra bussar dagligen norrut till FriluftsByn.

Boka buss: Y-buss
Promenad: Docksta Marina – Friluftsbyn 

MED FLYG

Från Stockholm/Arlanda flyger du med SAS till Örnsköldsvik Airport och delar därefter en flygtaxi (förbokas) till Övik Resecentrum. Från Resecentrum åker du med bussbolagen Din Tur (hållplats Skuleberget) eller Y-Buss (hållplats Docksta Marina)

Flygbiljett: SAS
Flygtaxi:
Örntaxi
Boka buss:
Din Tur
Boka buss:
Y-buss

AVRESEMÖTE

Vi har avreseinformation via telekonferens inför alla våra resor. Det är enbart ni som reser tillsammans på det här äventyret och vi på Swett som deltar. Här går vi igenom ett mer detaljerat schema av vad som komma skall och ni kan ställa specifika frågor inför avresan. Under fliken “Din resa” hittar du datum och tid för just din resa.

Telekonferens enligt nedan:
Ring in på +46 (0) 8 124 107 05
Ange åtkomstkod: 162910#

FYLL I GÄSTINFORMATION

Alla resenärer måste fylla i en Gästinformation inför avresa. I Gästinformationen uppger du bl a personuppgifter, ankomsttid och information om din hälsa. Det är information vi behöver för att planera er vistelse och ta hand om er på bästa sätt. Du fyller i Gästinformationen här på infosidan på fliken “Gästinformation”. 

OBS! Du som gäst ansvarar för att inskickad information är korrekt t o m resans slutdatum. Vid ändring av inskickad Gästinformation kontakta oss på [email protected].

FACEBOOKGRUPPER

Det finns flera härliga facebookgrupper att gå med i inför avresa.

1. Swett resenärer!

Denna grupp är öppen för både tidigare resenärer och er som ska ut på äventyr. I gruppen delar vi erfarenheter och minnen från äventyr våra äventyr och är en perfekt grupp att få tips från andra resenärer som gjort samma resa. Gå med i gruppen HÄR.

2. Swett höjdmeterkämpar!

Vår egen träningsgrupp som är till för att sprida träningsglädje och inspiration för att komma igång och hålla i träningen. En bra grupp för att hitta träningskompisar, träningsinspiration och dela din träning med andra resenärer. Gå med i gruppen HÄR.

3. Resans egna Facebookgrupp

Innan avresa är det kul att lära känna sina resekompisar. Därför skapar vi en sluten Facebookgrupp som endast är till för er som reser det datumet och oss på Swett. Inbjudan till gruppen och instruktioner delges ca tre månader innan avfärd. I gruppen kan vi sen peppa varandra, diskutera och ladda upp inför resan. Guiden för resan presenterar sig ca en månad innan avfärd.

 

Följ också Swetts officiella sida på Facebook. Där publicerar vi foton och videos från resorna och annan härlig vandringsinspiration! För att komma till vår Facebooksida, klicka HÄR

RABATT HOS HAGLÖFS & ADDNATURE

Självklart har vi rabatter för dig som resenär ifall du behöver komplettera din utrustning.

Som resenär hos oss har du 20% rabatt på Haglöfs Brand Stores mot uppvisande av bokningsbekräftelse.
Du har även 15% rabatt på AddNatures webbshop med rabattkod SWETT2021. Rabatten gäller ej Garmin, Hilleberg, Thule och La Sportiva. Koden gäller även i butik!

Dessa rabatter går inte att kombinera med andra erbjudanden.

ÖVRIGT

Förutom informationen ovan:

  • Gå igenom utrustninglistan och se till att du har allt du behöver
  • Boka in avresemöte

HÄR HITTAR DU RESANS PROGRAM!

Här kan du scrolla ner och läsa vad som händer dag för dag under resan. Du hittar även lite tips och information om boendet och annat viktigt. Som alltid vi denna typ av expeditioner gäller det att vara flexibel och förändringar i programmet kan alltid ske beroende på förutsättningar.

Kort fakta Höga Kusten & Skuleberget
Landskap: Ångermanland
Världsarv: På Unescos världsarvslista sen 2000
Merit: Världens högsta kustlinje
Högsta punkt Skuleberget: 285 möh



 
 

DAG 1

Program: Ankomst, välkomstsskål och briefing
Höjdpunkt: Ankomsten till magnifika Höga Kusten!

Måltider: Välkomstskål och snacks

Välkommen till Höga Kusten! Du kan checka in i din stuga från 15:00 men vill du komma ännu tidigare än så och ta en promenad eller bara landa efter resan går även det bra. Ansvarig guide finns på plats från tidig eftermiddag. Det officiella programmet börjar 21:00.

Den första dagen ingår ingen middag så se till att du kommer mätt eller köp någonting på vägen (i närliggande Docksta finns en Ica-butik och pizzeria).  I våra stugor finns kokplatta och kylskåp om du vill ha med dig något extra. Vid 21:00 samlas vi i framför lägerelden för en välkomstskål. Vi har en härlig helg framför oss! Vi skålar över att äntligen vara på plats och guiden går igenom programmet. 

Förväntansfulla kryper vi ner i våra sängar och somnar gott.

 

Kort om boendet på Friluftsbyn:

Vi bor alla nätter i stugor på Friluftsbyn precis vid Gällstasjön nedanför Skuleberget. Vi bor två och två i fyrbäddsstugor med kokplatta och kylskåp i varje stuga. Dusch och toalett ligger i närliggande servicehus. Ni placeras utifrån resesällskap  och annars med andra singelresenärer. Sänglinne och handduk ingår ej i boendet. Antingen tar du med det själv eller hyr på plats för 250kr.

DAG 2

Program: Teorigenomgång, via ferrata och toppturstest
Höjdpunkt: Att få stå på toppen av Skuleberget två gånger: efter en kittlande Via ferrata klättring och efter ett ansträngande toppturstest
Högsta punkt: Skuleberget 285 möh
Måltider: Frukost (Friluftsbyn), lunch (Hillside kitchen) och middag (Friluftsbyn) + förmiddags-och eftermiddagsfika

Frukosten står uppdukad vid 07:00. Vi äter i lugn och ro och väcker liv i kroppen. Efter frukost är det dags att ta os an dagen. Vi vandrar den 2 km sträckan till Skulebergets fot där det är dags för dagens första etapp: via ferrata klättring. Vi möter vår lokala guide som förser oss med all säkerhetsutrustning och sen tar vi en av de många via ferrata leder som finns i berget. Via ferratan kan vara utmanande på många sätt: speciellt om du får pirr i magen av höjd. Det är en kul utmaning och en perfekt förberedelse för dig som ska med oss till Kebnekaise. Förutom det är belöningen på toppen magisk!

Vi njuter av en fika i toppstugan och firar att vi klarat dagens första etapp. Efter energipåfyllning vandrar vi knappt en timme ned på en av vandringslederna till Hillside Kitchen där det är dags för lunch. Efter lunchen är det dags för etapp nummer två: teorigenomgång. Guiden går igenom vandring, förberedelser och utrustning och tips och trix inför toppbestigningen av Kebnekaise eller andra expeditioner. Nu är stunden här! Etapp 3 och toppturstest upp på Skuleberget: dags att testa den fysiska formen! Du går i din egen takt, vi peppar och pushar varandra och väl uppe på toppen firar vi att du kommit i mål! Vi avnjuter ännu en fikastund och blickar ut över det magiska världsarvet Höga Kusten. Vi vandrar tillbaka de 2 kilometrarna till vårt boende, tar en välförtjänt dusch eller kanske ett dopp i sjön. 

 

På kvällen väntar en god middag på Friluftsbyns restaurang Vardagsrummet. Vi skålar och firar efter en lång och intensiv dag.
Godnatt och tack för idag!

DAG 3

Program: Vandring i Skuleskogen
Höjdpunkt:
 Naturen, skogen, de magiska vyerna och självklart Slåttdalsskrevan

Distans: går att variera men 8-11 km
Vandringstid: 4-5 h
Måltider: Frukost (Friluftsbyn), Lunch (Matsäck)

 

Resans sista dag! Vi äter frukost på Friluftsbyn och checkar ut från våra stugor. Vår buss hämtar upp oss och kör oss till Skuleskogens nationalpark Entré Syd. Härifrån vandrar vi i den vackra, lummiga skogen i drygt 3 km innan vi kommer fram till den magiska Slåttdalsskrevan. Vi tar oss upp på Slåttdalsberget och njuter av den magnifika utsikten över världsarvet. Obeskrivligt! Beroende på känslan i gruppen finns det olika långa rundslingor att ta där vi oavsett val får njuta av den lummiga skogen och lugnet i naturen. Guiden har med sig lunch som vi gemensamt gör i ordning – aldrig smakar mat så gott som ute i naturen!

Vår buss hämtar upp oss och kör oss tillbaka till Friluftsbyn där vår resa är slut för denna gång. Du tar dig hem på lämpligt sätt med många upplevelser och nya insikter i bagaget.

Tack för det här äventyret!

ATT PACKA TILL HÖGA KUSTEN

Resan till Höga Kusten är tänkt som en perfekt förberedelseresa inför en bestigning av Kebnekaise. Vi rekommenderar därför att du utgår från packlistan till Kebnekaise när du packar din utrustning. Din guide kan då och ge tips och trix gällande din utrustning.

Den stora skillnaden mot Kebnekaise är att här behöver du aldrig bära all din packning under vandringen utan du kan ha valfri väsktyp med dig och lämna i stugan det du inte behöver under dagen och istället packa din dagsryggsäck. Nedan hittar du både packlistan för Kebnekaise och en övergripande packlista för just Höga Kusten.

 

  1. Video: grundläggande om packning och utrustning
  2. Checklista för utskrift: checklista att checka av när du packar

Rabatt på utrustning!

Som resenär med oss på Swett har du 15% rabatt på AddNatures webbshop med rabattkod SWETT2021. Rabatten gäller ej Garmin, Hilleberg, Thule och La Sportiva.
Koden gäller även i butik!

NÄRMAST KROPPEN

Det du har närmast kroppen ska värma och transportera bort fukt. Undvik bomull! Enkel regel,
håll dig till den. Närmast kroppen är vår starka rekommendation att du använder plagg av merinoull, ull eller syntet. Vår absoluta favorit är merinoullen som är mjuk och skön mot huden. Den transporterar bort fukt och kyler dig när det är varmt, samtidigt som den värmer när det är kallt. Dessutom tar den inte åt sig lukt — helt fantastisk! För bättre slitstyrka kan det vara bra att kombinera merinoull eller ull med syntetfiber. Det är bra i exempelvis strumpor, som har ett högt slitage. Tänk på att även trosor/kalsonger och bh/sporttopp bör vara i ull,  brukar finnas hos välsorterade friluftsbutiker som Naturkompaniet. 

Är det varmt och soligt kanske du vandrar i t-shirt. Även här rekommenderar vi t-shirt i ull då funktionströjor tenderar att hålla inne värme och lukta. Om du vill ha funktionsmaterial välj då ett som andas lite bättre.

Gällande strumpor är det en smaksak att ha dubbla eller enkla strumpor. Fördelen med att ha dubbla strumpor (en tunn liner och en tjockare vandringsstrumpa) är att det kommer luft mellan strumporna och risken för skav och blåsor är mindre. Säkerställ att du har tillräckligt med plats i dina kängor och provgå med olika antal strumpor och tjocklek för att hitta det som passar dina fötter bäst!

FÖRSTÄRKNINGSPLAGG

Tunn vandringsdunjacka

Förstärkningsplagg är det du tar på dig över ditt första lager när det är kallare väder, under rasten eller på kvällen. För överkroppen bör du ha med dig en fleecejacka/ulltröja och en tunn vandringsdunjacka/väst. Den tunna dunjackan/västen är perfekt att ha som ett mellanlager under vandringen, dessutom tar den väldigt lite plats i väskan. Även fleecejackan/ulltröjan kan användas under vandringen eller på kortare raster. Som alternativ till dunjacka finns det jackor med syntetiskt foder, som också är väldigt bra. Det mest kända syntetiska fodret är Primaloft.  

 

 

 

 

 

SKALKLÄDER

Skaljacka

Det yttersta lagret skall stå emot det väder och vind som naturen serverar dig för stunden. Om det blåser eller regnar skall kläderna hålla tätt och se till att kroppsvärmen stannar hos dig. Samtidigt måste de andas, så de släpper ut fukt och överskottsvärme. För skalkläderna är det värt att lägga lite extra på att hitta jacka och byxor av hög kvalitet.

Att tänka på för skalkläder:

  • Köp skalkläder av bra kvalitet, exempelvis från Haglöfs 
  • Skalkläderna bör vara i Goretex eller annat aktivt membran
  • Har du skalkläder som har några år på nacken: säkerställ att membranet fortfarande håller och impregnera
  • Vattenpelare: > 10 000 (gärna högre)
  • Vi rekommenderar huva på jackan
  • Provgå kläderna innan du köper så du känner att det rör sig skönt med kroppen
  • Följ säkerhetsråden för tvätt och hantering (se nedan)

ÖVRIG UTRUSTNING

Förutom dina kläder finns det annan utrustning som kommer göra livet enklare och härligare under vandringen. En regnponcho gör stor skillnad vid ihållande regn och är skönt att slänga på sig. Se till att ha en regnponcho av bättre kvalitet som är ordentligt vattentät.

Du behöver även skydda dig mot solen som kan bli väldigt stark. Då vi kommer vara utomhus och exponerade för solen är det viktigt med ordentligt skydd. Du behöver ett parsolglasögon med ordentligt UV-skydd. Tänk sportigt framför snyggt! Förutom solglasögonen behöver du solskyddsfaktor med SPF 30-50, kom även ihåg solstift för läpparna! 

För att avlasta rygg och knän behöver du ha ett par justerbara vandringsstavar. Vandringstavar har många fördelar. Dels är det skönt att använda stavarna när du går uppåt för att få mer kraft och dessutom avlastar det kroppen enormt mycket när du går nedför. Vandringstavarna bör kännas sköna att hålla i, vara justerbara och inte kännas tunga. Vi gillar märket Gipron.

VATTEN & ENERGI

Nalgene vattenflaska

För vätskepåfyllning rekommenderar vi att kombinera vätskepåse & vattenflaska.  Vätskepåsen är en påse med slang som du har i dagsryggsäcken och därmed lätt kan ta små sippar vatten under tiden du går. Vätskepåsen bör vara 1,5 – 2 liter stor (storlek större om du vet att du dricker mycket) och du bör undvika budgetvarianterna då dessa tenderar att läcka lätt. Förutom vätskepåsen behöver du en vattenflaska i hårdplats, inte petflaska eller liknande. För vattenflaskor gillar vi märket Nalgene. 

Vätskepåse/camelbak

 

 

Det kan det vara bra att ha med lite extra mellanmål (speciellt om du vet att du är av den hungriga typen) utöver de måltider som ingår. Vi rekommenderar energibars, nötter, torkad frukt och godis. 

HYGIEN

En toarulle är alltid bra att ha med i dagsryggsäcken om behovet uppstår. Ta med dig ett eget litet medicin/sjukvårdskit med det du själv kan behöva, tex plåster, skavsårsplåster och tejp, huvudvärkstabletter och självklart dina personliga mediciner. 

VIKTIGA PAPPER

FÖRSÄKRING

Viktigt! Skriv ut ditt försäkringspapper och sätt in i en plastficka, under vandringen ska det förvaras i topplocket.

 

TRÄNING

Det finns inget specifikt träningsprogram för Höga kusten utan om du är inbokad till Kebnekaise så håller du dig till det träningsprogrammet. Du hittar även det träningsprogrammet här för att få lite inspiration. Som alltid så blir resan mer njutbar ju mer förberedd du är. Den fysisk ansträngande delen på Höga Kusten är toppturstestet upp på Skuleberget och då får du även ett kvitto på din fysiska form.

Lycka till med träningen – nu kör vi!

Inom kort kommer du som deltagare få fylla i en hälsodeklaration inför turen.

Du kommer få ett påminnelsemail utskickat så i nuläget är det bara sitta lugnt i båten!