Integritets- och personuppgiftspolicy

Uppdaterat 2018-05-31

När du bokar en resa med Swett sparar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal och boka in dig på ditt researrangemang. Efter din resa behåller vi personuppgifterna för att kunna ge dig bra service nästa gång du vill resa ed oss. Du får också våra nyhetsbrev och utskick i upp till två år efter din resa. Du kan närsomhelst kontakta oss för att ändra din kundprofil eller för att bli borttagen. Hör gärna av dig till oss om du har frågor.

Swett utför all behandling av personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Vi är måna om din integritet och vill vara transparenta med hur dina personuppgifter behandlas. Vi ber dig därför att ta dig tid att läsa igenom vår Integritets- och personuppgiftspolicy.

Denna behandlar bl.a. följande:

  • Vilka typer av personuppgifter vi samlar in och för vilka ändamål.
  • När och hur vi kan dela personuppgifter inom Swett och med andra samarbetspartners.
  • Hur länge vi sparar dina personuppgifter och för vilka ändamål.
  • Dina rättigheter, inklusive hur du får tillgång till och hur du uppdaterar dina personuppgifter

 

När du bokar en resa

När du bokar en resa med Swett behöver vi vanligtvis följande uppgifter för att kunna boka in dig och fullgöra vårt avtal. Det här är vad som sparas i respektive system.

Kundregister i vårt bokningssystem

Namn, adress, e-postadress, telefonnummer, kontaktuppgifter till dina närmaste anhöriga samt en hälsodeklaration. I vissa fall behöver vi även ditt födelsedatum och dina passuppgifter samt ytterligare några uppgifter för att kunna genomföra bokningen. Även minderårigas personuppgifter sparas vilket du som vuxen som reser med barn är ansvarig för.

Följande uppgifter hanteras av oss samt förmedlas till respektive samarbetspartner

 

Flygbolag, flygmäklare och flygbokningssystem

Swett samarbetar med flygmäklare och hanterar därför inte vanligtvis flygbokningar. Vi hänvisar därför våra kunder till våra samarbetspartners som i sin tur hanterar dina uppgifter som t ex: Namn, kön, födelsedatum, diet. Passuppgifter och nationalitet i de fall du flyger via land som kräver detta, t.ex. USA.

Samarbetspartner på resmålet

Namn, vem du delar rum med och i vissa fall din hälsodeklaration. Ibland förmedlas även ditt födelsedatum, dina passuppgifter samt nationalitet, tex när du ska vandra i en nationalpark, passera en landsgräns eller bo ombord på en båt där landningstillstånd krävs.

Guider

Vi förmedlar dina personuppgifter så som bl.a namn, vem du delar rum med, hälsodeklaration, telefonnummer, adress, närmaste anhörig, kön till våra guider för att de på bästa sätt ska kunna fullgöra sitt avtal samt säkerställa säkerheten på resan.

 

Kortbolag och banker

När du betalar med betalkort eller via din internetbank hanterar de dina uppgifter, precis som vid alla betalningar du gör via din bank. När din betalning är genomförd skickas ditt namn, inbetald summa samt datum för betalningen till vårt bokningssystem för att registrera din betalningsstatus.

 

Myndigheter

För att du ska kunna resa kan det krävas (på grund av krav från myndigheter vid avreseorten och/eller destinationen) att personuppgifter lämnas ut och behandlas för immigrations-, gränskontrolls-, säkerhets- och terrorismbekämpande syften, eller för andra syften vilka dessa myndigheter bedömer lämpliga. Vissa länder tillåter resor endast under förutsättning att du lämnar avancerad passagerarinformation (exempelvis Caricom API Data och US Secure Flight Data). Dessa krav kan variera beroende på din destination och vi rekommenderar dig att kontrollera detta. Om vi har möjlighet kan vi hjälpa dig med detta, det är dock inte en skyldighet som Swett har. Om vi är skyldiga enligt lag eller om lagen så tillåter, kan vi dela personuppgifter med stat och myndigheter i den mån det är nödvändigt.

 

Bokning via hemsida

När du bokar en resa via vår hemsida eller begär en offert skickas uppgifterna du fyller i till oss per e-post samt sparas på vår webbserver.

 

Min bokning

Du som har en aktuell bokning med oss kan logga in på din personliga bokningssida ”Kund login” via en säker webblänk för att hantera dina personuppgifter.

 

Information inför resa

Inför en kommande resa får du påminnelser, information, samt enkät efter hemkomst per e-post och sms. Under den tiden finns epostadress, telefonnummer samt uppgifter om resans namn och datum tillfälligt sparade i vår databas för informationsutskick.

 

Övrigt

Två år efter en avslutad resa tillfrågas du om vill ha kvar din kundprofil i vårt bokningssystem. Uppgifterna kan innan dess enkelt ändras eller raderas på förfrågan från dig såvida vi inte måste spara dem av legala skäl. Vi informerar alla våra samarbetspartners om att dina personuppgifter enligt lag måste förvaras säkert och inte får föras vidare till tredje part utan vårt samtycke samt att de ska raderas sex månader efter hemkomst.

 

Marknadsföring

Du som har bokat en resa med oss eller har visat intresse för oss genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev, önskat att bli kontaktad via vår hemsida eller delta i en tävling finns sparad i våra kundregister. Läs nedan hur vi hanterar dina personuppgifter i våra kundregister för marknadsföring.

 

Nyhetsbrev

Du som har rest med oss eller valt att prenumerera på våra nyhetsbrev finns sparad i vårt kundregister för nyhetsbrev med en personlig profil. Där finns din e-postadress, namn och datumet du har godkänt att prenumerera.

 

Erbjudanden– och informationsutskick   

Du som har rest med oss finns också sparad i kundregistret i vårt bokningssystem och får då våra nyhetsbrev och övriga informationsutskick eller erbjudanden i upp till två års tid förutsatt att du inte själv tackat nej till det. Vilka personuppgifter som finns sparade i vårt kundregister i bokningssystemet framgår ovan under punkt 1.

 

Övriga marknadsaktiviteter

Swett arrangerar olika marknadsaktiviteter med och utan samarbetspartners, så som vandringsträningar, föreläsningar och event där vi via anmälan sparar kundregister. Där finns bl.a din e-postadress, telefonnummer och namn som du angett vid anmälan.

Sociala medier

Vår hemsida kan innehålla funktioner kopplade till sociala medier så som Facebook, Instagram, Twitter, Google+ och Pinterest vilka har egna personuppgiftspolicys.

Vänligen se till att noggrant läsa igenom deras villkor och personuppgiftspolicys innan du lämnar personuppgifter eftersom vi inte åtar oss något ansvar för dessa funktioner.

 

Cookies på vår hemsida

Vår hemsida använder cookies och när du surfar runt på den sparas de i din webbläsare fram tills dess att du själv väljer att stänga av dem i inställningarna på din webbläsare. I dina cookies sparas din besökshistorik för att underlätta navigering på webben. När du besöker vår hemsida följer också spårningskoder från Google och sociala medier med i dina cookies. De används för webbanalys och för att göra erbjudanden i sociala medier mer relevanta. Om du inte vill spara cookies kan du ställa in privatsurfing i din webbläsare för att surfa anonymt. Du kan också radera historiken i din dator eller mobila enhet för att resan bort cookies och koder från din webbläsare.

 

 

Tacka nej till marknadsföring

Du som får nyhetsbrev och andra utskick från oss på email eller sms har alltid rätt att tacka nej till fortsatta utskick. Du som prenumererar på våra nyhetsbrev får dem till dess att du själv väljer att avregistrera dig via länken i nyhetsbrevet. Du som har rest med oss får våra utskick i upp till två år efter resan förutsatt att du inte motsagt dig utskick genom att meddela det vid bokning eller genom att kontakta oss.

 

Aktuellt just nu

I samband med att vi precis har bytt till en ny hemsida och även byter bokningssystem överför vi personuppgifter för alla kunder som rest med oss de senaste två åren till vårt nya bokningssystem. Du som rest med oss för mer än två år sedan kommer få en fråga per epost om du vill finnas kvar i vårt kundregister eller raderas.

 

Kontakta gärna oss om du har frågor

Om du vill ändra din kundprofil eller radera dina personuppgifter så ber vi dig kontakta oss. På förfrågan raderar vi dina personuppgifter i våra kundregister. Dina fakturor sparas hos oss i sju år då bokföringslagen kräver det. Om du har särskilda skäl kan vi hjälpa dig att anonymisera personuppgifterna i dina fakturor. Om du är missnöjd med vår hantering av personuppgifter kan du kontakta Datainspektionen som är tillsynsmyndighet på telefon 08-657 61 00 eller e-post [email protected].

 

Vi värnar om våra resenärers integritet och vill gärna hjälpa dig. Om du har frågor om hanteringen av dina personuppgifter så ber vi dig kontakta oss på [email protected] så svarar vid dig per e-post eller ringer upp dig inom en vecka.

 

Välkommen att höra av dig!