Vandra i Kebnekaise under ledning av guider | Swett

Träning inför äventyret

2016-10-03
Blogg

För att kunna njuta av en expedition till Kilimanjaro eller Nepal är det såklart bra att vara väl förberedd, både fysiskt och mentalt. Nedan några tips kring hur vi på Swett tänker kring träning inför en vandringsresa i bergsmiljö.


Träna det som blir av
Alla våra resor är fysiska där du måste använda din kropp. Ju mer du har tränat, desto mer kan du njuta av upplevelsen. När du anmält dig får du ett förslag på träningsupplägg av oss. En princip är att det är bättre att träna långa, lågintensiva pass än att springa 30 min intervallträning. Huvudregeln är som alltid: ”Den träning som blir av är den bästa”.

 

 

Träna i backe
Ge dig ut i närmsta slalombacke med dina vandringskängor, lägg i några kg i din ryggsäck och gå upp och ned i backen. Ju längre pass, desto bättre. Du kommer märka att det är betydligt mer ansträngande att gå uppför än på platten.

Sanofi Kebnekaise-27

Kondition i den form du gillar själv
Alla konditionsträning, exempelvis löpning, cykling och skidåkning, är bra. Det viktigaste är att bygga upp en bra grundkondition och vänja kroppen att röra på sig under längre tid. Välj den träningsform du gillar bäst, dra ner tempot och öka längden successivt. Att ha kontinuitet och träna varje vecka är bättre än att träna stenhårt ibland och sen vila helt under några veckor.

Löpträning i grupp kan vara bra motivation.

 

Öka successivt!
Nyckeln för att kunna förbereda sig på ett bra sätt är dels att kroppen håller sig hel och skadefri och kanske ännu viktigare att man har motivationen att träna. En klassisk fälla är att gå ut alldeles för hårt. Från noll direkt till stenhård träning några veckor kan sluta med en otrevlig tvärnit, skadad och motivationen i botten. Gå därför ut lugnt och öka sakta men säkert.

Bild1
Exempel från Swetts träningsschema med successiv ökning

Kör hårt!

 

291 thoughts on “Träning inför äventyret

  1. EmulkBook
    2021-03-28

    [url=http://gcialisk.com/]cialis order online[/url]

  2. 2021-08-11

    Träning inför äventyret
    akhzkcvfy
    khzkcvfy http://www.g6b8chg3z06wn443ca187yw2m3855tmus.org/
    [url=http://www.g6b8chg3z06wn443ca187yw2m3855tmus.org/]ukhzkcvfy[/url]

  3. Träning inför äventyret
    River Sand Suction Dredger

  4. 2021-09-26

    Träning inför äventyret
    Mobile Substation

  5. Träning inför äventyret
    Slurry Pump Fpl Insert

  6. 2021-09-28

    Träning inför äventyret
    Rubber Hose Pipe

  7. 2021-09-28

    Träning inför äventyret
    Ruberlon O Ring

  8. Best view i have ever seen !

  9. Best view i have ever seen !

  10. Best view i have ever seen !

  11. Best view i have ever seen !

  12. Best view i have ever seen !

  13. 2022-01-22

    – Träning efter egen förmåga genom förslag för att anpassa svårighetsgraden. – Träna gärna ihop med fler vuxna boendes på samma adress. Vill du vara med och toppa din form inför ditt friluftsäventyr och njuta av styrkan, rörligheten och uthålligheten i vardagen?

  14. 2022-03-02

    Great article. I needs to spend some time learning
    more or understanding more. Thanks for magnificent info
    Bulletproof Vest, ‘ \’Bulletproof Helmet,Bulletproof Shield
    http://www.bulletproof-equipment.com

  15. 2022-03-02

    Great article. I needs to spend some time learning
    more or understanding more. Thanks for magnificent info
    http://www.bulletproof-equipment.com

  16. Itís nearly impossible to find experienced people for this subject, however, you seem like you know what youíre talking about! Thanks

  17. Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis. It’s always exciting to read through articles from other authors and use a little something from other web sites.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

NYHETSBREV

Missa inte att prenumerera på vårt inspirerande nyhetsbrev där du får nyheter om våra resor, kampanjinformation och tips&tricks!

P.S missa inte vår online föreläsningsturné i maj som du hittar genom att KLICKA HÄR

Din mailadress

x