M4 TILL KEBNEKAISE!

M4 TILL KEBNEKAISE!

2 – 5 september 2021

DAG 1

gång kebnekaiseVandring: Kiruna till Nikkaloukta till Kebnekaise Fjällstation
Höjdpunkt: Första synen av Kebnekaise!
Höjd: 490 m – 690 m
Distans: 18 km
Vandringstid: 6 h
Höjdmeter: 200 m
Måltider: Lunch och 3-rätters middag

Äntligen börjar äventyret!

Vi tar oss upp till Kiruna antingen med tåg eller flyg där våra guider väntar. Vi hoppar in i bussen för att ta oss till den samiska byn Nikkaloukta. Väl framme i Nikkaloukta väntar en rejäl norrländsk lunch och påfyllnad av vattenflaskor innan vi startar vår vandring mot Kebnekaise fjällstation. Dagens vandring tar vanligtvis 5–6 timmar och är en relativt lätt vandring. Vi går på fina stigar, över spångar och broar där det sista kilometrarna är mer steniga och lätt uppför. Första etappen avklarad: snyggt jobbat!

Vi checkar in i våra fyrbäddsrum på STF vandrarhem på Kebnekaise Fjällstationen. Här kan den som vill prova bastun innan en sen middag 20:30 i restaurangen Elsas Kök. Efter middagen bäddar vi ner oss, redo för ännu en dag i fjällen!

Att tänka på:

  • Vi hinner inte byta om innan vandringen så var vandringsklädd redan när du kliver på bussen!
  • Det är långt mellan lunch och middag denna dag så vi rekommenderar att du packar med ordentligt med mellanmål

Kort om boendet på Kebnekaise Fjällstation:

Vi bor alla tre nätter i fyrbäddsrum med delad toalett och dusch på STF Kebnekaise Fjällstation.
Rummen har vandrarhemsstandard oftast med våningsängar. Lakan och handduk ingår.
I servicehuset finns bastu och relaxavdelning. 

Alla måltider (förutom när vi är ute på berget) äts gemensamt i restaurangen Elsas Kök. Historien om fantastiska Elsa berättas innan middagen! Det finns även en liten shop på fjällstationen där du kan köpa souvenirer, proviant och godis. Både kort och kontanter fungerar.

DAG 2

Våra guider förbereder inför bestigning av Kebnekaise

Vandring: Förberedelser och kortare dagstur
Höjdpunkt: Den friska fjälluften och första steget i stegjärn!
Höjd: 690 m
Distans: 0 km
Vandringstid: 0 h
Höjdmeter: 0 m
Måltider: Frukost, lunch och 3-rätters middag

 

Från 06:00 står frukostbuffén uppdukad i Elsas Kök men den som vill kan sova någon timme längre. Under dagen kommer våra guider ha en  genomgång av morgondagens toppbestigningsförsök. Vi går igenom rutten, väderprognosen och säkerhetsutrustningen. Din personliga säkerhetsutrustning (stegjärn, hjälm och via ferrata-kit) delas ut och sedan har ni gott om tid att prova utrustningen. Ni får öva på att sätta på och gå i stegjärn, knyta in er i replag och klättra via ferrata – allt för att vara redo inför morgondagen! Den som vill kan sen ta en kortare dagstur till Elsas bro eller jättegrytorna. Vissa kanske hellre njuter av en bok framför brasan.

Middagen serveras 20:30 och vi njuter återigen av en fantastisk måltid i Elsas kök!

Att tänka på:

  • Beroende på väderleksrapport kan topptursförsöket ibland göras denna dag istället (vi väljer den dag med bäst förutsättningar). Ni har då briefing på kvällen dag 1 och konferens dag 3.
  • Köp med något gott från fjällstationen, eller hemifrån, att packa i ryggsäcken till toppturen. Härligt att äta ett favoritsnacks när du är trött!

DAG 3

Vandring: Kebnekaise Fjällstation till Kebnekaise Sydtopp till Kebnekaise FjällstationLyckliga vandrare på glaciär | Kebnekaise
Höjdpunkt:
Många! Men kanske främst: Kebnekaise Sydtopp

Höjd: 690 m – 2090 m – 690 m
Distans: 14 km
Vandringstid: 11–13 h
Höjdmeter: 1400 m
Måltider: Frukost, lunchpaket och 3-rätters middag

 

Dagen är här – mot Kebnekaise Sydtopp! Alarmet ringer tidigt så vi är vid frukosten när den öppnar. Från frukostbuffén gör vi även våra lunchpaket att ha med oss under dagen.
Vi går från fjällstationen strax innan 07 och första timmen är i lätt terräng innan vi korsar Jökelbäcken och tar oss an Storbacken. De närmsta timmen spenderar vi i Storbacken och det är här vi är glada över all back- och konditionsträning vi gjort i våra förberedelser! Storbacken är en tuff utmaning och vi peppar varandra i gruppen för att gemensamt ta oss upp. Vi tar regelbundna pauser och går oftast 25 minuter, vilar 5 minuter.

Efter Storbacken når vi ett parti med stora klippblock där vi går över. Här tar vi vår första lunchpaus samtidigt som vi sätter på oss vår säkerhetsutrustning och knyter in oss i replag. Ytterligare en timme har gått. Nu är det dags att ta oss över Björlings Glaciär vilket tar ca 1 timme. Glaciären slutar med en uppförsbacke in mot klippväggen där vi klipper in oss i via ferratan. Via ferratan är en stålvajer inbultad i bergvägen där du sitter säkrad med din sele. Vi tar oss upp längs klippväggen gående längs kanten nära berget. Det är brant på sina ställen, på vissa passager använder vi oss av rep och händer och det kan susa till i magen under den ca 1 timme långa klättringen. Här blir vi verkligen ett team där vi stöttar varandra att ta oss hela vägen upp och känslan när vi gjort det: YES! Härifrån har vi ca 45 minuter vandring kvar innan vi kan ta oss upp på Kebnekaise Sydtopp. Det är en mäktig känsla att ha tagit sig hela vägen upp och nu få stå på toppen och blicka ut över Sverige! De som känner sig extra starka och taggade kommer tillsammans med vår bergsguide Christian även göra kamklättringen över till Nordtoppen. Denna tur tar ytterligare en timme och sätter därmed högre krav på dig: både din fysiska form och den mentala delen då kamklättringen är luftig. De som gör Nordtoppen kommer även haft en extra timmes träning innan avresa – allt för att komma förberedd! 

Sen ska vi samma väg ner igen. Neråt brukar gå lite snabbare men vi har fortfarande många timmar kvar så det gäller att orka hålla energin uppe länge. Vi fyller på med ett andra lunchstopp och peppar varandra på vägen tillbaka ner mot Fjällstationen. Toppturen tar ca 11-12 timmar, ca 6 timmar upp och 5 timmar ner.

Att tänka på:

  • Det finns aldrig några garantier att nå toppen. Väder, vind och dagsform spelar roll och vi tar alltid säkerheten först. Vi gör alltid ett topptursförsök någon av dagarna och har vi tur når det hela vägen upp till toppen!
  • Det kan vara gott att ha något varmt att dricka, speciellt om det blåser eller regnar. Så ta med en 0,5 liters termos att fylla med kaffe eller varmt vatten på Fjällstationen.

DAG 4

På hemresan från Kebnekaise får du möjlighet att åka en bit med båt för att spara krafter

Vandring: Kebnekaise Fjällstation till Nikkaloukta till Kiruna
Höjdpunkten: En till dag i fjällvärlden & att tänka tillbaka på äventyret på vägen hem!
Höjd: 690 m – 490 m
Distans: 18 km
Vandringstid: 6 h
Höjdmeter: 200 m
Måltider: Frukost och lunchpaket

Tillbaka mot civilisationen!

Vi gör en tidig start även idag.
Vi äter frukost, packar våra lunchpaket och vinkar hejdå till Kebnekaise och Fjällstationen.
Vi ska nu ta oss tillbaka till Nikkaloukta. Benen är lite trötta och det är skönt att få sträcka ut de en sista gång innan i ska sätta oss på tåget/flyget hem. Den som vill kan korta av vandringen med 6 km genom en båttur på glaciärsjön Láddjujávri. Båtturen har fasta avgångar som vi kan anpassa oss till om någon vill åka (350 kr betalas på plats kort/kontant, behöver ej förbokas). För den som är riktigt trött i benen kan vandringen bytas ut mot helikopter. Du flyger då från Kebnekaise Fjällstation till Nikkaloukta vilket tar cirka 10 minuter (850 kr betalas på plats kort/kontant, behöver ej förbokas). Den som åker helikopter har lite mer tid i Nikkaloukta innan resten av gruppen möter upp fram mot eftermiddagen. I Nikkaloukta väntar vår buss på att ta oss tillbaka till Kiruna. Visa av oss checkar in på flygplatsen medan andra inkvarterar sig i sovvagnen på nattåget hem.

Ett kort, men fullspäckat äventyr är över och tillsammans utmanade vi oss själva. Tack för det här äventyret!

ATT PACKA TILL KEBNEKAISE

En bergsbestigare bästa vän är dess utrustning och på en expedition till Kebnekaise behöver vi vara beredda på alla olika sorters väder.

Under början av vandringen kan det vara ett ganska behagligt klimat men allt eftersom vi kommer högre upp på berget sjunker temperaturen och uppe på toppen är det inte omöjligt att vi möts av minusgrader. Har vi tur är det blå himmel och sol men vi kan likväl ha ihållande regn, stark blåst eller snöstorm. Med andra ord: vi behöver ha ordentligt med utrustning med oss för att klara olika typer av väder!

 

Här hittar du information om hur du packar inför Kebnekaise. Du hittar:

  1. Video: grundläggande om packning och utrustning
  2. Checklista för utskrift: checklista att checka av när du packar
  3. Utrustningstips: konkreta beskrivningar av utrustningen, materialval och användningsområde 

Rabatt på utrustning!

Som resenär med oss på Swett har du 15% rabatt på AddNatures webbshop med rabattkod SWETT2021. Rabatten gäller ej Garmin, Hilleberg, Thule och La Sportiva.
Koden gäller även i butik!

ATT PACKA I

Du packar alla dina saker i en ryggsäck på ca 40 liter. Den skall rymma allt du behöver ha med dig dessa dagar. På vandringen in från Nikkaloukta bär du all din packning – så packa smart! Väl framme på fjällstationen lämnar du det du inte behöver när vi gör vår topptur. Förutom dina regnkläder, förstärkningsplagg, vatten och matsäck kommer du bära din personliga säkerhetsutrustning (som du får på fjällstationen) på toppturen. Säkerhetsutrustningen är en hjälm, stegjärn och via ferrata-slinga och behöver alltså få plats i din ryggsäck på toppturen. Ryggsäcken bör väga så lite som möjligt och inte mer än 7-8 kg med all packning på vägen in från Nikkaloukta.

Om du ska resa vidare i anslutning till vandringen kan du lämna en väska på restaurangen i Nikkaloukta mot en betalning på ca 50 kr/dygn. Ta med ett hänglås med kodlås så du kan låsa din väska. Detta ordnar du på plats i Nikkaloukta.

 

Allt du packar ska packas vattentätt. Snåla inte på detta!
Det kan naturligtvis vara fint väder på berget men om det är regn så är det viktigt att
skydda utrustningen så du slipper gå i blöta grejer. Hur du packar vattentätt:

  • Packa alla dina grejer i vattentäta påsar, så kallade drybags. Dessa finns i olika                          storlekar och färger. Det gäller även det du har i din dagsryggsäck
  • Du bör ha ett regnskydd till din dagsryggsäck

NÄRMAST KROPPEN

Det du har närmast kroppen ska värma och transportera bort fukt. Undvik bomull! Enkel regel,
håll dig till den. Närmast kroppen är vår starka rekommendation att du använder plagg av merinoull, ull eller syntet. Vår absoluta favorit är merinoullen som är mjuk och skön mot huden. Den transporterar bort fukt och kyler dig när det är varmt, samtidigt som den värmer när det är kallt. Dessutom tar den inte åt sig lukt — helt fantastisk! För bättre slitstyrka kan det vara bra att kombinera merinoull eller ull med syntetfiber. Det är bra i exempelvis strumpor, som har ett högt slitage. Tänk på att även trosor/kalsonger och bh/sporttopp bör vara i ull,  brukar finnas hos välsorterade friluftsbutiker som Naturkompaniet. 

Är det varmt och soligt kanske du vandrar i t-shirt. Även här rekommenderar vi t-shirt i ull då funktionströjor tenderar att hålla inne värme och lukta. Om du vill ha funktionsmaterial välj då ett som andas lite bättre.

Gällande strumpor är det en smaksak att ha dubbla eller enkla strumpor. Fördelen med att ha dubbla strumpor (en tunn liner och en tjockare vandringsstrumpa) är att det kommer luft mellan strumporna och risken för skav och blåsor är mindre. Säkerställ att du har tillräckligt med plats i dina kängor och provgå med olika antal strumpor och tjocklek för att hitta det som passar dina fötter bäst!

FÖRSTÄRKNINGSPLAGG

Tunn vandringsdunjacka

Förstärkningsplagg är det du tar på dig över ditt första lager när det är kallare väder, under rasten eller på kvällen. För överkroppen bör du ha med dig en fleecejacka/ulltröja och en tunn vandringsdunjacka/väst. Den tunna dunjackan/västen är perfekt att ha som ett mellanlager under vandringen, dessutom tar den väldigt lite plats i väskan. Även fleecejackan/ulltröjan kan användas under vandringen eller på kortare raster. Som alternativ till dunjacka finns det jackor med syntetiskt foder, som också är väldigt bra. Det mest kända syntetiska fodret är Primaloft.  

 

 

 

 

 

SKALKLÄDER

Skaljacka

Det yttersta lagret skall stå emot det väder och vind som naturen serverar dig för stunden. Om det blåser eller regnar skall kläderna hålla tätt och se till att kroppsvärmen stannar hos dig. Samtidigt måste de andas, så de släpper ut fukt och överskottsvärme. För skalkläderna är det värt att lägga lite extra på att hitta jacka och byxor av hög kvalitet.

Att tänka på för skalkläder:

  • Köp skalkläder av bra kvalitet, exempelvis från Haglöfs 
  • Skalkläderna bör vara i Goretex eller annat aktivt membran
  • Har du skalkläder som har några år på nacken: säkerställ att membranet fortfarande håller och impregnera
  • Vattenpelare: > 10 000 (gärna högre)
  • Vi rekommenderar huva på jackan
  • Provgå kläderna innan du köper så du känner att det rör sig skönt med kroppen
  • Följ säkerhetsråden för tvätt och hantering (se nedan)

ÖVRIGA KLÄDER

Då vädret kan skifta är det bra att både ha med sig vandringsshorts och vandringsbyxor. Dina vandringsbyxor bör vara vindavvisande. Det kan vara skönt att ha med sig en tunn vindtät jacka att slänga på sig under rasten eller på fjällstationen. Den vindtäta jackan står som frivillig i checklistan och om du har svårt att hålla viktrestriktionerna kan denna prioriteras bort.  Dina “lägerkläder” som du har på fjällstationen bör vara mjuka och sköna och lätta att dra på.

Du behöver ha med dig två par vantar som är både vindtäta och vattenavvisande. Ett par tunnare vandringshandskar, som du främst kommer använda när du vandrar, och ett par riktigt tjocka vantar då det kan vara kallt under toppturen om vädret är dåligt. För huvudet behöver du en mössa och hatt eller keps. Viktigt att skydda huvudet från solen! Din buff kan du använda runt halsen, huvudet eller som svettband – mycket praktiskt!

 

ÖVRIG UTRUSTNING

Förutom dina kläder finns det annan utrustning som kommer göra livet enklare och härligare under vandringen. En regnponcho gör stor skillnad vid ihållande regn och är skönt att slänga på sig. Se till att ha en regnponcho av bättre kvalitet som är ordentligt vattentät.

Du behöver även skydda dig mot solen som kan bli väldigt stark. Då vi kommer vara utomhus och exponerade för solen är det viktigt med ordentligt skydd. Du behöver ett parsolglasögon med ordentligt UV-skydd. Tänk sportigt framför snyggt! Förutom solglasögonen behöver du solskyddsfaktor med SPF 30-50, kom även ihåg solstift för läpparna! 

För att avlasta rygg och knän behöver du ha ett par justerbara vandringsstavar. Vandringstavar har många fördelar. Dels är det skönt att använda stavarna när du går uppåt för att få mer kraft och dessutom avlastar det kroppen enormt mycket när du går nedför. Vandringstavarna bör kännas sköna att hålla i, vara justerbara och inte kännas tunga. Vi gillar märket Gipron.

Du behöver ha med en pannlampa då vi ibland är ute tills det börjar skymma. 

VATTEN & ENERGI

Nalgene vattenflaska

Du behöver ha med dig både en vattenflaska i hårdplats och en vätskepåse. Vätskepåsen är en påse med slang som du har i dagsryggsäcken och därmed lätt kan ta små sippar vatten under tiden du går. Vätskepåsen bör vara 1,5 – 2 liter stor (storlek större om du vet att du dricker mycket) och du bör undvika budgetvarianterna då dessa tenderar att läcka lätt. Förutom vätskepåsen behöver du en vattenflaska i hårdplats, inte petflaska eller liknande. För vattenflaskor gillar vi märket Nalgene. Tips! Välj en vattenflaska med stor kork för att lättare kunna ta vatten ur bäckarna.

Vätskepåse/camelbak

 

 

Från lunchen dag 1 till lunch sista dagen ingår helpension, det vill säga frukost, lunch och middag. Förutom detta, kan det vara bra att ha med lite extra mellanmål (speciellt om du vet att du är av den hungriga typen). Vi rekommenderar energibars, nötter, torkad frukt och godis. En riktlinje kan vara 1 bar/dag, nötter och en godispåse.

HYGIEN

En toarulle är alltid bra att ha med i dagsryggsäcken om behovet uppstår. Ta med dig ett eget litet medicin/sjukvårdskit med det du själv kan behöva, tex plåster, skavsårsplåster och tejp, huvudvärkstabletter och självklart dina personliga mediciner. 

VIKTIGA PAPPER

FÖRSÄKRING

Viktigt! Skriv ut ditt försäkringspapper och sätt in i en plastficka, under vandringen ska det förvaras i topplocket.

 

TRÄNING INFÖR KEBNEKAISE

Grattis! Vilken fantastisk upplevelse du har framför dig. Det är verkligen en magisk känsla att stå på Kebnekaise Sydtopp efter att för egen maskin tagit sig dit. För att du ska komma förberedd och ge dig bästa förutsättningar att nå ditt mål är träningen en viktig del av dina förberedelser. Här hittar du massa matnyttiga tips och trix kring träning och vilken träning du just nu ska lägga fokus på.

Du hittar även ett träningsprogram som sträcker sig över 6 månader (27 veckor). Träningsprogrammet finns i pdf så du lätt kan skriva ut det om du vill.

Lycka till med träningen – nu kör vi!

Tre månader innan avresa kommer du som deltagare få fylla i en hälsodeklaration inför turen.

Du kommer få ett påminnelsemail utskickat så i nuläget är det bara sitta lugnt i båten!

Hej!

Jag heter Ebba Häll och är er kontakt inför resan. Jag ser verkligen fram emot att förbereda er på bästa sätt inför resan.
Det är bara att höra av dig till mig om du har det minsta fundering eller fråga! 

 

Du når mig på:
Mail: [email protected]
Telefon: 0768-992485

 

Nu kör vi!